24 september 2019 gaat de restauratie van “de Schuur” van start. De Schuur is het verenigingsgebouw van de Biologische Tuinbouwvereniging Elderveld (hierna te noemen BTV) en is een van de landbouwschuren die onderdeel uitmaken van het Rijksmonument “de Steenen Camer”.
Deze schuur, gebouwd in 1835, heeft tot ca. 1975 dienst gedaan als koeien- en varkensschuur met hooizolder. Daarna is het boerenbedrijf opgeheven. Op de landerijen is een deel van de wijk Elderveld gebouwd.

De Schuur wordt niet alleen gebruikt als verenigingsgebouw van de BTV, maar wordt ook gebruikt door de schaakvereniging De Toren en de klaverjasclub Verwend Stuk. Daarnaast is het gebouw geopend voor buurtgenoten die weinig sociale contacten hebben of hulp nodig hebben bij het invullen van de dag. De Schuur is ook het middelpunt van evenementen die de BTV in samenwerking met het wijkplatform Elderveld organiseert, om (multiculturele) integratie in dit deel van Arnhem te bevorderen.

De Schuur is nu dringend aan restauratie toe. De Schuur krijgt o.a. nieuwe rieten dakbedekking en het pand wordt asbestvrij gemaakt. Verder wordt slecht hout- en voegwerk vervangen en vindt het nodige schilderwerk plaats. Ook de toegankelijkheid van het gebouw voor mindervaliden wordt aanzienlijk verbeterd.
De werkzaamheden zullen ca. 11 weken in beslag nemen, maar het gebouw zal, op een korte periode na, geopend blijven voor het publiek. Na de restauratie kan de Schuur weer vele jaren mee en kan zowel de BTV als de wijk Elderveld trots zijn op dit prachtige Rijksmonument.
De restauratie wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland, het Prins Bernard Cultuurfonds, de Dullert-stichting, de Sint Nicolai Broederschap, de Gravin van Bylandt stichting en het Oranjefonds.

F.H.J.M. van der Stap
Voorzitter BTV Elderveld