logo btv 50x50De Biologische Tuinbouw Vereniging Elderveld (BTV Elderveld) is opgericht op 13 juni 1975 en bestaat inmiddels al meer dan 40 jaar!

Het tuincomplex is gelegen in het stadsdeel Arnhem-Zuid tussen het uiterwaardenpark "Meinerswijk" en de wijk Elderveld aan het historische Hannesstraatje. De tuinen zijn onderdeel van park "De Steenen Camer" en met heggen gescheiden van de openbaar toegankelijke wandelpaden.

De vereniging beschikt over een eigen onderkomen genaamd "De Schuur" waar regelmatig activiteiten in verenigingsverband ontplooid worden.

Het tuincomplex is te bereiken via de Drielse Dijk, afslag Hannesstraatje, of met het OV, buslijnen 5 en 6, via de halte Elderveld/Hagemanswei aan de Hollandweg (plus 5 minuten lopen).

De Schuur is elke zaterdagochtend geopend van 10.00 tot 12.00 uur voor tuinders en geïnteresseerden. Hier kunt u bijpraten, een kop koffie drinken en bijna heel het jaar plantgoed en teeltbenodigdheden aanschaffen voor de moestuin.

Nieuwe leden kunnen zich hier ter plekke laten inschrijven als lid van BTV Elderveld.

Doelstelling BTV-Elderveld

De bevordering van het kweken van groenten, bloemen en andere gewassen door de leden, zonder dat zij daarbij gebruik maken van langs chemische weg vervaardigde, onnatuurlijke meststoffen (kunstmest), insectenbestrijdingsmiddelen, onkruidbestrijdingsmiddelen en/of rioolslib. De vereniging wil dit doel bereiken door activiteiten te organiseren die de kennis over het biologisch tuinieren, zowel onder leden als niet-leden vergroten.

Daarnaast organiseert de BTV Elderveld activiteiten om de samenwerking en het gemeenschapsgevoel tussen haar leden en met buurtbewoners te creëren en te vergroten.

Maatschappelijke betrokkenheid BTV Elderveld

De Schuur (een rijksmonument) is het verenigingsgebouw van de Biologische Tuinbouwvereniging Elderveld (BTV Elderveld). Deze vereniging, opgericht in 1975, beheert het volkstuincomplex in het nabijgelegen park De Steenen Camer. Daarnaast organiseert BTV een breed scala aan activiteiten voor een brede doelgroep, zoals markten, lezingen en workshops. Wijkbewoners en bezoekers zijn van harte welkom om deel te nemen aan deze activiteiten, om mee te doen met het onderhouden van de tuinen en de biologische plantjeskwekerij, of om simpelweg te wandelen door het park.
De locatie van het verenigingsgebouw is ideaal gelegen in een parkachtige omgeving zonder verkeer. Het park is behalve de privé-volkstuintjes geheel publiek toegankelijk.

De vrijwilligers van BTV Elderveld hebben De Schuur ingericht als een gezellige clubruimte met alle benodigde faciliteiten. Om deze reden wordt het pand ook door diverse andere verenigingen en organisaties gebruikt. Een voorbeeld hiervan is de werkgroep Romeinen: deze werkgroep onderhoudt de Romeinse tuin in het nabijgelegen park en organiseert daarnaast minimaal drie keer per jaar grote ‘Romeinse’ activiteiten voor jong en oud. Ook Sai Centrum Arnhem (zie toelichting), Schaakvereniging ‘de Toren’ en Klaverjasclub ‘Verwend Stuk’ gebruiken het pand als uitvalsbasis.
Het Sai Centrum Arnhem maakt deel uit van de Sri Sathya Sai International Organisation (SSSIO) waarvan het hoofdcentrum is gevestigd in Puttaparthi, Andra Pradesh (India). Deze spirituele en humanistische organisatie, gesticht door Sri Sathya Sai Baba bestaat inmiddels meer dan 50 jaar.

Tot slot wordt De Schuur sinds 2018 ook twee middagen per week gebruikt voor dagopvang van kwetsbare mensen uit de wijken Elderveld en De Laar. Het gaat hierbij om mensen die zich eenzaam voelen, mensen met beginnende geheugen problemen/dementie en andere hulpbehoevende mensen. Al met al heeft De Schuur een centrale plek verworven in het sociale leven in de wijk Elderveld.

btv header new